Conferència: 'El despertar de Pirene: Mite i arquitectura als Pirineus', a càrrec de l'arquitecte Gerard Romeu i Coscolla
Dimecres 18 de juny del 2025
A les 19 h
Col·legi Oficial d'Arquitectes d'Andorra, Andorra la Vella
El COAA, en el marc del 8è cicle de conferències organitzades pel COAA, té el plaer de convidar-vos a la ponència:
“EL DESPERTAR DE PIRENE: MITE I ARQUITECTURA ALS PIRINEUS” a càrrec d’en Gerard Romeu i Coscolla.
Arquitecte, doctorand i investigador que actualment és doctorand a la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya), amb una beca del programa de suport a la recerca de la UPC i del Banc Santander.
El seu projecte de recerca se centra en patrimoni arquitectònic del Pirineu amb enfocament antropològic, analitzant la relació entre arquitectura vernacular i les seves dimensions socials i rituals. Ha obtingut el premi AJAC XIII d’investigació i va ser seleccionat el 2023 per la Primera Biennal d’Arquitectura Jove de Catalunya. Participa com a ponent en jornades i congressos (COAC, COAA, IEA), i la seva recerca està orientada a divulgació i preservació del patrimoni.
CONTINGUT:
Quan Pirene reposava en silenci, una traïció inesperada esquerdà la seva protecció. Segles després, els pastors, trencant amb l’antic deure d’hospitalitat, condemnaren aquelles altures a l'eternitat de les “Muntanyes Maleïdes”.
El conjunt de mites, contes i llegendes forjats i transmesos mitjançant la tradició oral han modelat l’imaginari i la cosmovisió dels Pirineus al llarg dels segles. Avui, aquestes creences i la religiositat popular conviuen amb l’arquitectura vernacla tan característica d’aquestes terres. En la seva envolupant construïda sorgeixen traces i testimonis que rememoren aquesta tradició mitjançant motius gravats en la mateixa construcció. Són símbols apotròfics que guardaven la llar, la família i la comunitat dels perills de l’exterior, relacionats amb antigues divinitats transfigurades, cultes i invocacions que participaven en l’entorn domèstic de la llar tradicional.
Gràcies a un procés de catalogació a la zona ribagorçana del Pirineu, ha permès investigar i difondre aquest món simbòlic per tal que, en el nou despertar de Pirene, puguem recuperar un tros de la nostra memòria col·lectiva.
Col·legi Oficial d'Arquitectes d'Andorra
Carrer de la Grau, 23, local 2
AD500 Andorra la Vella
Tel. +376 861 202
www.coaa.ad
coaa@andorra.ad
Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra
Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra
ET POT INTERESSAR
Xerrada 'Si demà et veiés el doble de gent… vendries més o t’ignorarien més?'
28/05/2026
A les 19 h
Hive Five Coworking, Andorra la Vella
RESERVARDel Llobregat a la Valira. La presència històrica dels monjos de Montserrat a Andorra
27/05/2026
A les 19 h
Centre Cultural La Llacuna, Andorra la Vella
ULLNU. Conversa amb Leticia Dolera
23/05/2026
A les 18 h
Centre de Congressos d'Andorra la Vella, Andorra la Vella
ULLNU. Taller infantil MCTA 'Cartells de cine'
22/05/2026
A les 17 h
Plaça del Poble, Andorra la Vella
ULLNU. Curtmetratges Bloc 1 'Silencis murmurats'
22/05/2026
A les 18.30 h
Centre de Congressos d'Andorra la Vella, Andorra la Vella
Visita guiada a l'exposició '[Referents]. Lita Cabellut + Maseda'
22/05/2026
A les 19h30
Sala d’Exposicions del Govern d'Andorra, Andorra la Vella